Keetie en Jeroen @ Asia

Chiang Mai

Beste allemaal nog even een laatste berichtje uit Thailand voordat we doorvliegen naar Indonesie.

Sinds Bangkok zijn we naar het noorden gegaan. Eerst naar Sukothai, de hoofdstad van het eerste Thaise Koninkrijk. Voor de oprichting van het koninkrijk was de stad onderdeel van het Khmer keizerrijk. In het historische gedeelte zijn vele oude tempels in Khmer en boedistische stijl te vinden.

Na een kort bezoekje aan Sukothai zijn we doorgegaan naar Chiang Mai (CM) waar we nu al drie weken zitten. Het is een grote stad en vanwege zijn omgeving en geschiedenis erg geliefd bij toeristen en ook locals. Er is veel cultuur en de stad mist de drukke uitstraling van de meeste grote steden. Ondanks dat de stad vele malen kleiner is dan BKK (200.000 vs 8.000.000 inw) heeft het bijna evenveel tempels. Als je in de oude binnenstad loopt lijkt het alsof er geen plek te vinden is verder dan 100 m van een mooie tempel.

Keetie volgt hier een massagecursus. Het is erg intensief en ze maakt lange dagen. In de avond oefend ze op mij en ze wordt steeds beter. Ik doe zo nu en dan een activiteit maar vooral rustig aan.

Omdat we al weer meer dan 30 dagen in Thailand zijn hebben we een nieuw visum aangevraagd door bij Mae Sai de grens met Birma over te gaan. Bij terugkomst krijg je dan weer een stempel waarmee je 30 dagen in Thailand mag zijn. Helaas hadden enkele dagen voor onze borderhop de regelementen aangepast waardoor we een 15 dagen stempel kregen.
Dit betekent dat we ofwel nog een keer de reis van CM naar Mae Sai moesten maken (kost een hele dag en knaken) of dat we eerder het land uit moeten.

We hadden plannen om kerst en oud en nieuw hier te vieren in Noord Thailand en daarna naar Birma te gaan maar vanwege het gedoe van visumverlenging hebben we besloten eerder naar Indonesie te gaan en daar kerst en oud en nieuw te vieren met Bassie op Bali of Lombok.

Tijdens onze visum update zijn we via Chiang Dao gereisd bij een grote limestone berg met een grot was met Boeddah beelden erin en enkele kleine hotsprings. We verbleven er bij toeval in een nieuw guest house die bestond uit hutjes met rieten daken en uitzicht op de berg. We waren de eerste in het hutje dat net was afgebouwd. Het was een gezellig gezin waarvan de oma super lekker eten maakt (beste in Thailand tot nu toe). Hier hebben we eenduitse man ontmoet die ons goede tips gaf voor reizen in de buurt van CM en een mogelijke trip naar Birma.

Afgelopen weekend zijn we naar een floating house op een meer in een national park geweest (een van de tips van de duitser). De floating cottage was net weer een paar dagen geopend nadat het enkele jaren dicht is geweest. We zaten er met een vreemde amerikaanse hippie die in de 70-er jaren in Nederland heeft gewoond en zijn geld verdiende met erotisch dansen en touren in een 'magic' bus. Toevallig had hij daar net een vriend uit die tijd ontmoet na 25 jaar. De een woonde in Pai en de andere ging zelf een floating huis bouwen om te wonen.

Sinds de nieuwe visum regeling hebben we vele touristen horen klagen over die 15 dagen omdat dit veel reisplannen in de war schopt. Een paar weken eilandhoppen of een rustig rondje door Thailand moet altijd onderbroken/ gecombineerd worden met een grenspassage. Die zijn nooit leuk want betekent vaak een dag extra reizen en veel wachten in de minst interessante plekken van het land. En de timing van de invoering van de nieuwe regels komt ongelegen vanwege de wereldwijde economische crisis en de negatieve publiciteit door de politieke situatie in het land. Volgens locals hier en toeristen is het nu opvallend rustig in CM en BKK. Volgens sommigen zijn er ca. 50% minder toeristen!!

Thailand heeft nu zijn 4e minister president in 2 jaar tijd:
2001-2006 Thaksin (voormalig eigenaar van voetbalclub Manchester City) beschuldigd van schendingmensenrechten in de 'War on Drugs', belasting ontduiking en machtsmisbruik. In 2006 afgezet via eengeweldloze coup en hij en zijn vrouw zijn in ballingschap in Hong Kong vanwege een uitstaand arrestatiebevel(zijn vrouw is voor 3 jaar gevangenisstraf veroordeeld en hij is zijn rechtszaak ontvlucht).
2007 Samak door velen gezien als een verlengstuk van Thaksin. Door gerechtshof uit functie ontheven omdathij een tweede functie vervulde als presentator in een kookprogramma.
2008 Somchai (partijgenoot samak) volgt Samak op als MP.
25-11-2008 Verbond van oppositie partijen PAD (People's Alliance for Democracy) bezetten vliegveldenin BKK. Het verbond strijd tegen zittende regering en is voor hervorming van het politieke stelsel.
02-12-2008 Gerechtshof ordeelt dat MP Somthai schuldig is aan verkiezingsfraude en ontbindt deregering en ontzegt deelname van de regeringspartijen aan verkiezingen voor de komende 5 jaar.
15-12-2008 Nieuwe minister president gekozen, gesteund door PAD.

Nu is er dus veel onduidelijk na een lange periode van onrust en onvrede. Eigenlijk is er weinig veranderd omdat dezelfde mensen in het kabinet zitten. Alleen hebben de ontbonden partijen zich hernoemd en zijn er enkele afsplitsingen (splinterpartijen).

Als touristen merk je relatief weinig van de ontwikkelingen. Omdat je op reis weinig kranten leest of televisie kijkt kwamen we er pas achter toen bekenden (waaronder collega Dave en zijn vriendin) van ons in BKK stranden omdat de vliegvelden bezet waren.

Nou laatste daagjes hier en dan op naar Indonesie!!

Prettige feestdagen,

Keetie en Jeroen

Guido Hagen

He cool, in oktober ben ik ook bijna 2 weken in Chiang Mai geweest, relaxte stad he?
Ik vond het fietsen in de omgeving daar erg cool (wij hadden een fietstrip van 3 dagen gemaakt zonder gids, maar met eigen routebeschrijving enzo). En ik heb daar een kookcursus gedaan van 1 dag bij de Siam Rice kookschool geloof ik. Hebben jullie zoiets ook al gedaan?

Plato, als Keetie net zo goed wordt als die masseuses daar mag je je gelukkig prijzen ;)

veel plezier!
groet,
Guido.

Rolien

He reizigers!
Ziet er goed uit! Lijkt me geen probleem om oefenobject te zijn voor massages ;) Geniet van de tropische zon tijdens de kerst!! ('t is hier in NL heeeeeel donker)
groetjes, Rolien

Marlijn

Hoi Keet en Jeroen,

Gelukkig gaat het goed met jullie daar ver weg en merken jullie weinig tot niets van de politieke situatie daar. Het klinkt goed, die stad Chiang Mai...en Keetie lijkt me reuze leuk zo'n massagecursus, maar idd heel intensief qua theorie ook denk ik?
Hier gaat alles goed, we zijn net terug uit Edinburgh en hebben ons heel goed vermaakt daar, het is een mooie stad. Tjeerd en ik gaan straks alweer weg, naar Vielsalm in de Ardennen met de family. Gezellige Kerstdagen in de zon!! Veel liefs Lijn en Tjeerd
ps prachtige foto's maken jullie...