Keetie en Jeroen @ Asia

Op naar Myanmar

Beste allen, we hebben Indonesie verlaten en zijn nuweer in Thailand. Het is maar voor een paar dagen zodat we de nodige dingen voor onze vervolgbestemming: Myanmar/ Birmakonden regelen.

We hebben nu nog precies een maand verlof over en die willen we deels in Myanmar en deels in Thailand op een eilandje doorbrengen. Klinkt makkelijk maar hier zijn diverse alternatieven aan vooraf gegaan (Molukken, Indonesie; Ko Pagnan, Thailand en de Philipijnen). Het is uiteindelijk een compromis geworden tussen een avontuurlijke en een yoga/ relax bestemming.

Myanmar

Myanmar ishet laatste land zonder enkele van de moderne faciliteiten waar we zo snel afhankelijk van zijn geworden. Er zijn in het hele land geen pinautomaten, er is geen mobiele telefoon netwerk en er is geen of slechts beperkt internet. We hebben echter gehoord dat er tegenwoordig wellicht toch internetmogelijkheden zijn op een beperkt aantal plekken, deze zouden echter gecensureerd zijn. Hotmail is naar alle waarschijnlijkheid niet te bereiken (eat that Microsoft!) maar Gmail wellicht nog wel. Vandaar dat we voor noodgevallen het volgende adres hebben aangemaakt:

klinkenbergkeetie@gmail.com

Reizen door Myanmarisomstreden door het militaire bewind dat het met mensenrechten niet zo nauw neemt. De militaire junta heeft absolute macht, wordt dus niet gecontroleerd en hoeft geen verantwoording af te leggen. Dit is de ideale voedingsbodem voor corruptie waardoor het land (samen met Somalie) aanvoerder is van hetCPI corruptielijstje.

Het land wordt al enkele jaren door een groot deel van het westen geboycot als strafmaatregel voor hetregime. Deze heeft de democratisch gekozen partij van Aung San Suu Kyi (die 82% van de stemmen kreeg) namelijk nooit aan de macht gelaten.

Omdat reizigers geld achter latenin het land waarvan een gedeelte bij het regime terecht komt wordt ook deze activiteitafgeraden.Niet westerse landen als China en Thailand doen echter niet mee aan de boycot en springen graag in de handelsleemte die het westen achter laat.Door de boycot kan het militaire junta het contact met de westerse wereldnog makkelijker vermijden en op dezelfde voet verder handelen met landen die geen vragen stellen over mensenrechten. Hierdoor zal de boycot wellicht een tegengesteld effect hebben. Het laatste woord is hier nog niet over gezegd.

Thailand neemt bv alleen al per maand voor 1 miljard dollar aan gas af van Myanmar, dit geld gaat rechtstreeks naar de junta die dit geld vervolgens vooral aan zichzelf en wapens uitgeeft.

Vluchtgegevens

Voor de thuisblijvers met onze terugvlucht gegevens: we hebben een andere terugvlucht geboekt. Op deze manier kunnenwe India vermijden. We vliegen nu nietmeer via Delhi en Helsinki maar van Kuala Lumpur direct naar Londen. Op 22 maart zijn we in Londen en we hebben nog geen vlucht of treinkaartje van Londen naar Amsterdam. Als we meer weten laten we dit weten.

Voor nu de groetjes vanuitThailand (morgen zitten we in Yangon, Myanmar) en tot over een maandje weer in levende lijven.

Jeroen en Keetie

Linda

Hee, net even verhalen zitten lezen en foto's bekeken. Klinkt als een heerlijke reis!!! Heel veel plezier nog deze laatste weken!
xLinda

Denis & Alya

Je leest dit natuurlijk helemaal niet op tijd, maar hopelijk ben je toch aan het nagenieten van een feestelijke verjaadrag (zo op the day after)!!!!! Happy Birthday!

Eric

Ben benieuwd naar de verhalen over Myanmar. Geniet in elk geval nog van de laatste weken vakantie! Dit geldt zeker voor Jeroen, aangezien er hier op kantoor alweer wat 'leuke' klussen op hem wachten ;-).

Lijn en Tjeerd

Gefeliciteerd Keetie en Jeroen met jullie verjaardag!!!
Als jullie terugkomen eten we dan een taartje?
veel plezier nog en tot snel!