Keetie en Jeroen @ Asia

Sulawesi en Bali

Selamat malam! (goedenavond)

We zijn zojuist even druk in de weer geweest met het uitzoeken van foto's van de afgelopen weken om jullie een indruk te geven van onze avonturen in Flores, Sulawesi en Bali. Momenteel zijn we dus op Bali! Maar eerst nog even Sulawesi verhalen....

Na aankomst op de luchthaven van Manado in noord Sulawesi zijn we vrijwel direct doorgegaan naar het prachtige eiland Bunaken. Bunaken is een echt divers en snorkelers paradise en daarom verwachtten wij eigenlijk een superontwikkeld eiland vol met dive resorts. Maar, niets van dat alles! Het eiland is weelderig tropisch begroeid met palm- en fruitbomen. Er zijn twee dorpjes en er is één betonnen pad van de ene kant van het eiland naar de andere kant. Achter de mangroven liggen strandjes en enkele dive resorts verdekt opgesteld. Een rustig eiland en je zwemt zo het prachtige rif op met een zeer fascinerende onderwaterwereld. Uiteindelijk zijn we hier 10 dagen gebleven in een relaxte bungalow met ruime veranda. De eerste 5 dagen waren we de enige gasten in ons kleine resort en kregen daarom ons eten geserveerd op onze veranda en hadden ook de beschikking over een thee- en koffievoorraad. Wat een luxe! Jeroen is hier helemaal los gegaan op het mooie rif en heeft uren gesnorkeld. Ook zijn we twee keer met de boot wat verder weggegaan en heeft Jeroen 2 duiken gemaakt. Maar omdat je met snorkelen al zo ongelovelijk veel ziet was het eigenlijk niet nodig om heel diep het water in te gaan.

Na deze 10 dagen van snorkelen, relaxen, lezen, yoga en massage (ja, Keetie kon hier eindelijk weer oefenen...) zijn we weer naar het vaste land gegaan en hebben een bezoek gebracht aan Tankoko nature reserve. Hier hebben we wandelingen gemaakt door de jungle op zoek naar apen, hornbills en de schattige tarsiers. We hebben ze allemaal gezien en vooral die fluffy grootogige tarsiers waren bijzonder om te zien. Dit zijn nachtdiertjes en komen rond de schemering uit hun holletje (meestal in een holle boom oid) waarna ze al springend van de ene naar de andere boom op zoek gaan naar insecten.

Vanuit Manado zijn we vervolgens naar Bali gevlogen. Deze keer gingen we linea recta naar Ubud, het artistieke dorp van Bali. Even buiten Ubud verblijven we samen met Eva (oud college van Keetie) en haar vriend Anne in een werkelijk prachtig huis midden in de rijstvelden. Het huis beschikt over een klein zwembadje. Vanuit de open ‘woonkamer' heb je zicht op de toppen van palm- en bananenbomen en vanuit de keuken heb jezicht op de heldergroene rijstvelden. De lotusbloemen en tropische planten rondom het huis maken dit plaatje compleet!

Omdat we nu beschikken over een keuken kunnen we weer ons eigen eten klaarmaken. We hebben al heel wat papayas, watermeloen, kokosnoten en rambutans verorberd. Verder zijn we zeer creatief met cacaobonen en hebben we heerlijke chocoladetoetjes gemaakt en... we kunnen weer brood eten!! Wat een luxe na al die weken van nasi goreng en banaan....

Vanuit deze mooie uitvalsbasis maken we zo nu en dan tripjes met de motorbike naar stranden, tempels en uitzichtpunten op vulkanen.

Keetie en Eva gaan dagelijks naar yogales of doen hun eigen practice in het mooie huis. Jeroen en Anne hebben een dag gesurft op Kuta beach. Het ging redelijk, binnen 2 uur al een golf staand uitgereden. Na de eerste middag was Jeroen echter zo schandalig verbrand dat hij besloten heeft de 2e dag niet het water in te gaan. Jammer maar wel verstandig. Morgen naar de oostkust van Bali, kijken wat daar te zien is...

Tot zover deze update van onze reis!

Groetjes Jeroen en Keetie

Alya

Joehoe... ziet er goed uit (en dan bedoel ik natuurlijk niet de baard van Jeroen... hihi)! We blijven jaloers, maar kunnen nu ook gaan uitkijken naar onze reis naar Cuba in juni (we hebben geboekt!). Ook groet van Denis!

Eva

Gezellig hoor, en leuk zo die foto's te zien.
Zometeen maar weer lekker naar huis en op deze valentijnsdag samen met jullie aan een verse kokoscurry beginnen...
Selamat Makan! (eetsmakelijk)

Marlijn en Tjeerd

Ola, ik heb eindelijk de tijd genomen om jullie laatste verhalen te lezen en foto's te bekijken. Jullie vermaken je prima lees ik, snorkelen en duiken klinkt goed en mooie foto's weer.
Tjeerd en ik zijn net terug uit Andorra, skivakantie, het was daar erg mooi en heerlijk rustige pistes, dus heerlijke vakantie gehad.
Veel plezier daar nog!
Liefs Tjeerd en Lijnski

Klaartje

WOW! Zooooooooo gaaf. Wat heerlijk...zit helemaal weg te dromen...zooooo jaloers! En dan gaan jullie ook nog naar BIRMA :-) WAT EEN GAVE REIS ZEG! Heerlijk om mee te lezen en stiekem dus ook een heul klein beetje mee te reizen :-) Veeeeel liefs en tot snel!